Kalandok Szlovéniában és Horvátországban

Lájkolj minket!

Sokat gondolkoztam rajta ,hogyan is kezdjem az első posztomat.Gyerekkoromtól fogva szeretek utazgatni, akárcsak országon belül, de külföldre is.Idén először ,rendhagyó módon egy szervezett utazást választottunk Szlovéniába és Horvátországba. Nem vagyok híve az ilyen  utazásoknak,jobban szeretem ha van időm mindent az egyéni tempómban felfedezni,de  most nagyon megfogott ennek az útnak a programja így Május 4-én fel is kerekedtünk Szlovénia felé.Egy vidéki kisvárosban élünk,innen szállított fel minket az utazási iroda a budapesti indulásra.Sajnos az időjárás jelentés elég rossz, esős időt ígért az utazás idejére ,így egy kicsi aggodalommal indultunk neki az útnak,lévén főleg természeti látnivalókat tervezünk megnézni… El is indultunk hát Szlovénia felé,ahol is 5-6 órahossza múlva értük el első állomásunkat, Ptuj városát.

Ptuj egy kis középkori, elbűvölő kisvárosnak bizonyult. Rengeteg szűk utcácskával, meghitt kis terekkel.

Ptuj látképe a Dráva partján

Sajnos az időjárás kifogott rajtunk és elég esős időben sétálgattunk. Ennek ellenére nagyon jól éreztük magunkat,nagyon megkapó volt a város középkori hangulata,sajnos csak egy órát tölthettünk a városban én viszont szívesen nézelődtem volna még tovább is,sajnos a várra sem jutott időnk. Ide még egyszer szívesen visszajönnék,annyi biztos ?

Ptuj-i utcarészlet
13599681_1141698119186012_777741531_n

A rövid városnézést követően az aznapi másik megállónk felé vettük az irányt, Maribor városa felé. Maribor Szlovénia második legnagyobb városa a maga 100 ezer lakosával,és Stajerska tartomány központja.A városba érkezve itt már jóval nagyobb nyüzsgés fogadott minket, mint a csendes Ptujban , szerencsénkre az idő is javult valamicskét ,legalább már nem esett az eső.Ebben a városban már feltűnő volt a Szlovéniára oly jellemző rendezettség,tisztaság és a Magyarországétól magasabb életszínvonal. Abszolút helytállónak tartom ebben a tekintetben mikor kis Ausztriának is nevezik ezt az országot.

Maribor is a Dráva partján épült fel Ptujhoz hasonlóan,és szintén gyönyörű óvárossal rendelkezik,tele meghitt kis kávézókkal,kiülős kocsmákkal. Itt már szerencsére hosszabb időnk volt nézelődni ,az egy órahossznyi idegenvezetés során megtekintettük a város főterét,a sétálóutcákat,valamint megnéztük a város büszkeségét, a 400 éves szőlőtökét is ,ami a mai napig termőképes,és az ebből készült bor igencsak borsos áron meg is vásárolható.

Maribor főtere

Ezek után végre szabadprogram következett,tettünk egy nagy kört a városban és még egy pékségbe is beugrottunk bureket venni,nagy kedvencem ez a délszláv étel ,kapható sokféle ízesítésben, pl húsos,túrós vagy újabban pizzás töltelékkel is. Én most a jól bevált húsosnál maradtam. A burek igen nehéz étel,nem marad tőle éhes az ember. Diétázóknak erősen ellenjavallt. ?

húsos burek
Maribor egyik sétálóutcája

Nagyon tetszett a szép maribori városkép mellett a helyi emberek ráérőssége , barátságossága.Egy sima hétköznap délutánon.és nem túl jó időben is ráérősen korzózgattak,vagy pedig valamelyik kávézó teraszán beszélték meg a nap eseményeit. Szimpatikusak voltak számomra a szlovén emberek,egyrészről érzem bennük az osztrák hatást,a rendszeretetükben ,kimért udvariasságukban,másrészről pedig lazábbnak, közvetlenebbeknek tűnnek nekem , mint északi szomszédaik, ez pedig talán a délszláv mivoltuknak köszönhető.

Hangulatos maribori terecske
Sikátor a főtér közelében (Sajnos a falfirka itt is divat)
Sikátor a főtér közelében
(Sajnos a falfirka itt is divat)

A maribori városnézés végezetével elindultunk az innen 160 km-re lévő szállásunkra Naklo-ban. Útközben szépen kisütött végre a nap és kezdtük elérni az Alpok déli nyúlványait. Lélegzetelállító volt életemben először látni a havas alpesi hegycsúcsokat. Este 7 óra tájban foglaltuk el a szállásunkat Naklóban,egy gyönyörű 3 csillagos hotelben. Pazar kilátás fogadott minket az erkélyünkön:

13607956_1141698019186022_1772532606_n(1)

Naklo tipikus alpesi falucska,gyönyörű, rendezett portákkal,szépen karbantartott házakkal.M eglepetés volt számomra,hogy a legtöbb helyen még kerítése sem volt a házaknak,ilyen Magyarországon szerintem szinte elképzelhetetlen volna.Este az erkélyről elénk táruló kilátásban gyönyörködtem,egy doboz finom,Lasko sört kortyolgatva.A Lasko talán Szlovénia legismertebb söre,az Union mellett,jó zamatú sör,bár nem ér föl a saját véleményem szerint legjobb cseh és szlovák sörök szintjéig.

Másnap sűrű esőre és elég hideg időre ébredtünk,kicsit nyomott hangulatban is indultunk útnak ,lévén egész napra elsősorban természeti látnivalók adták a programot. Erre a napra a Savica vízesés, a Bled-i,és Bohinj-i tó, valamint Ljubljana,Szlovénia fővárosa volt a kínálat. Útközben még a zord idő ellenére is megkapó volt az egyre meredekebb hegyek látványa. Az első állomásunk a Savica vízesés volt,a Száva folyó eredése,itt egy parkolóban magunk mögött hagyva a buszt egy 20-25 perces kis túrával értük el a vízesést és a mellette lévő kilátót.

Savica vízesés
Kilátás a Savica Vízesés melletti kilátóról,távolban a Bohinj-i tó látszik

A nap második állomása a Bohinj-i tó volt, ekkora már szerencsére elállt az eső,és kicsit szebb időben nézhettünk szét a tó partján.Egyszerűen meseszép a Bohinj-i tó és a környéke , igazi hamisítatlan alpesi táj,nekem személy szerint a híresebb Bled-i tótól is sokkal jobban tetszett.

a Bohinj-i tó
13608082_1141698082519349_1728797133_n
13624870_1141698052519352_393922583_n

A következő állomásunk a Bled-tó volt Szlovénia talán legtöbbet fotózott és legismertebb látnivalója. Itt már szép napsütéses időnk volt ,mikor a tó közepén fekvő szigetre átcsónakáztunk a jellegzetes Bled-i csónakokon,a pletnákon.

Sziget a Bled-i tavon

Bled környéke talán a legjobban felkapott turisztikai hely egész Szlovéniában,ez sajnos az árakon is meglátszik. Itt emlékeznék meg a híres Bled-i krémesről,ami Szlovénia szerte kapható,ám sok mindenki szerint mégiscsak Bledben az igazi…Valaki dicséri,van aki csak középszerűnek tartja,mindenesetre én inkább kihagytam megtudva  3,2 eurós árát.A csónakázás után, a tóparton volt újra egy órás szabad programunk,amit sétálással töltöttünk el.

A bledi és bohinji tó is méltán híres és gyönyörű, azonban a bledi tó környéke nekem már egy kicsit túl beépített,túlságosan urbanizált,engem jobban megfogott a Bohinj-i tó természet közelisége.

Bled-i panoráma a várral

Bled után az aznapi utolsó állomásunkra indultunk ,Szlovénia fővárosába,Ljubljanába. Ljubljana Európa egyik legkisebb fővárosa a maga 280 ezres lakosságával. Kis népessége ellenére meglepően pezsgő élettel találkoztunk itt,az összefüggő szigeteket alkotó kávézók tele voltak főként helybéli fiatalokkal.

13599620_1141698042519353_1986398168_n

Nagyon megfogott Ljubljana hangulata, nekem kicsit Olaszországra emlékeztetett, van egyféle mediterrán bája.

A Ljubljanica partja
Ljubljana főtere, a Preseren tér
13624970_1141698039186020_1763104824_n
13643986_1141698049186019_296844588_n

Ezúttal két órahosszas szabadprogramunk volt a belvárosban, ezalatt sokat sétáltunk a szépen karbantartott óvárosban,élvezve a napsütést és a város hangulatát.Hangulatos kis utcácskák,sikátorok tarkítják az óvárost ,és szinte minden belső udvar hangulatos kiskocsmákat,éttermeket rejt. Eldöntöttem ,ebbe a városba még egyszer vissza kell jönnöm. Azt hiszem beleszerettem.

Este 6 óra felé visszaindultunk Naklo-ba a szállásunkra.

Ljubljana főtere,a Preseren tér

A harmadik nap délelőttjén a Postojna-i cseppkőbarlang felé vettük az irányt,valamint a délutáni program Opatija volt, a horvát tengerparton.Ez a  cseppkőbarlang a világ egyik leglátogatottabb barlangja,ami a belépő árán is meglátszik,ami 25 euró jelenleg.A barlang látogatható részébe kisvasúton utazva jutottunk el,gyönyörűen megvilágított barlangok és csodás cseppkövek közt. A barlangban hivatalosan nem lehet fotózni,ennek ellenére mindenki kattogtatott sőt még vakuzott is,nekem sajnos egy nagyon alap fényképezőgépen van,így telefonnal lőttem csak pár képet ,de egyik sem lett értékelhető, inkább így nem is tettem bele őket a posztba.A szervezett idegenvezetés körülbelül egy órát tartott a barlangban,aminek végén szintén kisvasúttal hoztak a felszínre minket.

A nap további részében Horvátország felé vettük az irányt.Kicsit szomorkásan búcsúztam el Szlovéniától. Nagyon megszerettem ezt a Magyarországon alig ismert kis országot.Területileg valóban kicsi még Magyarországról nézve is,látnivalókban azokban az egyik legszebb és legváltozatosabb hely ahol eddig jártam.Sokféle hatás keveredik a területén,a tengerparti részei kicsit olaszos hatást keltenek,az Alpok vidékén mintha csak Ausztriában járna az ember,a Muraköz Zala megyénkre emlékeztet.Mennyi látnivaló,mennyi változatos vidék!Nagyon ajánlom mindenkinek aki nem szeretne túl messzire utazni,de mégis tartalmas nyaralást szeretne!

Dél környékén értünk Opatijába a Monarchia egykori gyöngyszemébe.Gyönyörű napos időjárás fogadott minket,a hőmérő szerint 30 fok közelében járt az idő.Ezúttal 3 órás szabadprogramot kaptunk,szóval szerencsére elég sok időnk volt nézelődni.

Az első pillantás Opatijára…

Opatijában nincs hagyományos óváros mint például Splitben vagy Dubrovnikban,a várost elsősorban a Monarchiában épült szállodák és villák uralják.Nagyon elegáns város benyomását teszi a turistára.

13618169_1141698005852690_32030330_n
Kilátás Opatijára

Jó darabon elsétálgattunk a tengerparti sétányon,és gyönyörködtünk a meseszép Adriában.Meglepődtem ,hogy így Május elején már milyen sok turista volta városban.A parton mindenhol megállítottak minket ,hajókirándulást kínálgatva de sajnos az idő szűkes voltára nem tudtunk menni.De majd legközelebb.

Délután miután magunk mögött hagytuk Opatiját,elég hosszú utazás,kb.220 km várt még ránk Korenicáig,ahol aznap este volt a szállásunk.Este fél 8 fele érkeztünk meg a Hotel Macolába,a Plitvicei tavaktól nem messze.

Az utolsó napi program a Plitvicei tavak megtekintése volt.Reggeli után indultunk is  a szállástól 15 percnyire lévő nemzeti park területére.Itt szinte otthon éreztem magam a tömérdek magyar turistacsoport között,a két tipikus turista Plitvicében nekem a magyar és az ázsiai volt.

A Plitvicei tavak Horvátország gyöngyszeme (a sok közül). Elképesztő látni a tavak és vízesések gyönyörű türkízkék vizét.A belépő előszezonban 100 kuna volt nekünk fejenként ami kb. jelenleg 4400 forintot jelent,a főszezoni belépő 180 kuna .A park területén több túraútvonal közül lehet választani ,mi természetesen a leghosszabbat és leglátványosabbat választottuk,erre az útra körülbelül 4 óra hosszánk volt,ami mint később kiderült sajnos elég kevésnek bizonyult.De szerencsére a legszebb részeit megtudtuk nézni a parknak.Egy biztos, még egy hely ahová vissza kell térni egyszer.

13632860_1141698109186013_1798953958_o
13588696_1141698022519355_1358964957_o

A park területén 16 nagyobb tó és 92 vízesés található,melyek között kis pallókon,szűk kis ösvényeken lehet közlekedni.Elég nehéz fotózni,mert rengeteg a turista,plusz még figyel is az ember nehogy belezúgjon a vízbe maga mellett ?

Pár képpel szeretnék ízelítőt adni Plitvice szépségeiből:

13639902_1141698099186014_1995748060_o
13621566_1141698079186016_1341601211_o
13618168_1141698065852684_483377831_n
13643781_1141698062519351_767809171_n

Kora délután indultunk haza Horvátorszából, tömérdek élménnyel felszerelkezve.Sűrű 4 nap volt annyi szent,hirtelen nem is tudnám kiemelni mi tetszett a legjobban…minden látványosság gyönyörű volt a maga módján…Horvátország manapság a magyar turisták kedvence,bevallom méltán,de ez mellett mindenkit buzdítok rá ,hogy fedezze fel az ismeretlenebb Szlovéniát is. Higgyék el, megéri……