Az “erdőfürdőzés” jótékony hatásai

Lájkolj minket!

Talán még soha nem hallottuk azt a szót, hogy erdőfürdőzés. Ez nem véletlen, hiszen nálunk nem is használatos, ellenben japán megfelelője, a sinrin-joku pontosan ezt jelenti. Azonban nem szószerinti fürdőzést jelent, csupán a természetben töltött időre utal, amire óriási szükségünk van, hiszen mi magunk is a természet részei vagyunk, akármennyire is elzárjuk, elidegenítjük magunkat tőle. A továbbiakban kifejtem, hogy pontosan miért van mindenkinek szüksége a természet közelségére, miért menjünk azonnal túrázni, és hogyan javíthat mindez az egészségünkön.

Már ránézésre is üdítő!

Csupán gondoljunk bele: az első emberek nagyjából hétmillió évvel ezelőtt jelentek meg, míg az ipari forradalom és városiasodás csupán két-háromszáz évvel ezelőtt ment végbe. Akárhogy is nézzük, az az utóbbi pár száz év, amiben körbebetonoztuk magunkat, csupán milliszekundumnak számít a múltunkban, tehát egyáltalán nem kell csodálkoznunk azon, hogy bizony mind vágyunk a természetre, a zöld közegre. Akárhogy is, az a természetes közegünk. És valóban nincs is jobb annál, mintsem munka után, vagy hétvégén, kimenni az erdőbe túrázni, sétálni egyet. A csend, a madárcsicsergés, a friss, hűvös levegő teljesen kikapcsolja az embert, és rögtön megváltozik a hangulata. De kiderült, hogy ezt nem csak így érezzük. Valóban gyógyhatása van. Nézzük, hogy mi is történik velünk odakint.

Ezt a cikket akár itt is írhatnám….

Tehát a japánoknak külön szavuk is van a természetben töltött időre: singin-joku* (eredetileg shingin-yoku). Eredetileg marketing céllal hozták létre, hogy minél több embert vegyenek rá a túrázásra, kirándulásra, azonban azóta rengeteg kutatás és tanulmány bizonyította, hogy az erdő jótékony élettani és pszichológiai hatással bír az emberre. Többek között az alábbiakat állapították meg különböző tanulmányok**:

  • csökkenti a kortizol (stresszhormon) szintjét a szervezetben
  • csökkenti, normalizálja a vérnyomást
  • növeli a természetes ölősejtek számát (NK sejtek, az immunrendszer részei)
  • javítja az anyagcserét és a vérkeringést egyaránt
  • növeli a koncentrációs képességet
  • feszültség-, szorongásoldó hatással bír
  • segíti az alvást

Tehát tudományosan is bizonyították, amit egyébként is érzünk, ha néhanapján a természet lágy ölébe keveredünk. Talán többször kellene oda keveredni. És akkor még nem beszéltünk a napfürdő által okozott jótékony hatásról – akárcsak a D vitamin termelődésére gondolunk -, és a friss, veszélyes részecskéktől mentes levegőről sem. A városok levegője eleve több évet vesz el az életünkből***, gyakorlatilag olyan, mintha erőteljes dohányosok lennénk.

Nincs szmog….

Az erdőfürdőzés során nem a teljesítmény a lényeg, és még csak nem is a sportolás – habár a gyaloglás önmagában testmozgás, szóval újabb jótékony hatással bővül a repertoár. Nem számít, hogy mekkora távot teszünk meg, nem számít, hogy azt mennyi idő alatt tesszük meg, igazából pont ez a lényeg: semmi sem számít, csupán adjuk át magunkat a jelennek. Érezzük a természetet, szívjuk magunkba, jó mélyen. Nézzük meg a növényeket, a fákat, az állatokat, hallgassuk az erdő hangjait, zenéit. Üljünk le, és csak bámuljuk az egészet, ameddig csak jól esik. Öleljünk meg egy fát, simogassunk meg néhány levelet. Kapcsolódjunk össze a környezetünkkel, aminek mi is részei vagyunk! Felejtsük el a munkát, az emaileket, a határidőket, a mobilt is némítsuk le, vagy kapcsoljuk ki. Megérdemlünk néha napján egy teljes kikapcsolódást, egy újraindítást. Mert az élet nem a szürke hétköznapok sokasága. Az élet a természetben rejlik.

Ha nyáron túrázunk – vagy bátrabbak akár télen is -, akkor van még egy módja a természethez való mégerőteljesebb kapcsolódásnak, amit mi is gyakorta használunk. Ez a mezítláb járás. Kezdetben inkább csak az erre kijelölt mezítlábas parkokat ajánlom – például itthon a Tabajdi Mezítlábas parkot, vagy Ausztriában a Wenigzell-ben található Barfussparkot -, de utána, kis gyakorlást követően már bátran levehetjük lábbelinket az erdei ösvényeken is. Ez pedig tovább gyarapítja a jótékony hatások listáját, és még kényelmesebbé, még élménydúsabbá teszi a kikapcsolódásunkat. Korábban csak a Feng-Shuiban találtuk meg a földi szemináriumok előnyeit, de ma már tudományosan bizonyított tény****, hogy nem csupán egy ingyenes reflexológiai talpmasszázst kapunk a természettől, de mivel a Földnek rengeteg szabad és mobilis felszíni elektronja van, így talpunkon keresztül az energia a talajból a testünkbe jut. Ez az energia pedig az alábbiakat műveli a szervezetünkben:

  • csökkenti a gyulladást
  • csökkenti az alvászavart
  • stressz- és fájdalomcsillapító hatása van
  • normalizálja a hormonháztartást
  • normalizálja a vérnyomást és a pulzust
Gyógyító ereje van!

Jonathan Kaplan lábspecialista szerint még több előnye is van a mezítlábas sétának. Ilyenkor ugyanis a lábcsontok megfelelően állnak, jobb az egyensúlyérzékünk, a javuló lábmechanika pedig összehangolja a térd, a csípő és a gerinc mozgását. Ráadásul tanulmányok bizonyították, hogy a mezítláb futóknak 4-5 százalékkal kevesebb oxigénre és munkára van szükségük*****, mint cipős társaiknak, ugyanahhoz a teljesítményhez.

Szóval a lényeg, hogy minél több időt töltsünk a szabadban, a természetben, és relaxáljunk amennyit csak lehet, és ha van rá mód, akkor szabaduljunk meg a cipőktől is. Adjuk meg szervezetünknek – legalább időnként – mindazt, ami után folyamatosan sóvárog a betondzsungel mélyén. És így végére egy egyszerű kérdés…. ránézésre melyik szimpatikusabb?

Ez?
Vagy ez?
Itt lennél inkább?
Vagy itt?

Mészáros István

* https://moly.hu/konyvek/csing-li-sinrin-joku
** https://en.wikipedia.org/wiki/Nature_therapy

*** https://www.theguardian.com/environment/2020/mar/03/outdoor-air-pollution-cuts-three-years-from-human-lifespan-study
**** https://www.researchgate.net/publication/221793011_Earthing_Health_Implications_of_Reconnecting_the_Human_Body_to_the_Earth’s_Surface_Electrons
***** https://books.google.hu/books?id=1BG78utt6VUC&pg=PA12&lpg=PA12&dq=barefoot+biology&source=bl&ots=zUwA29TN_C&sig=ACfU3U1i-7AFHGfvtlUFCYpuHI-pklzB1Q&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwi978ra0sHkAhUQmYsKHUoPBHA4ChDoATAFegQICRAB#v=onepage&q=barefoot%20biology&f=false
Képek: http://freepik.com

Megosztanád?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük